Kļuvuši zināmi vairāki mūziķi un to kolektīvi, kas 25. un 26. oktobrī
uzstāsies mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivāla “Zemlika” ietvaros
Durbē.
Divu dienu laikā savus koncertus festivālā sniegs neofolka kolektīvs “Ēnu Kaleidoskops”,
elektroniskās mūzikas burvis “Feldermelder” no Šveices, elektroakustiskās
mūzikas eksperimentators “Khôra” un disonējošie melanholiķi “Picastro” no
Kanādas, kā arī džeza un improvizācijas leģendas “The Necks” no Austrālijas. Jau
drīz festivāla programma tiks papildināta gan ar vairākiem pašmāju un ārvalstu
mūziķiem, gan citām, nu jau par neiztrūkstošām tradicionālās kultūras, mākslas
un izglītojošām aktivitātēm.
Biļetes uz festivālu “Zemlika” nopērkamas elektronisko biļešu tirdzniecības
vietnē internetā Bezrindas.lv. To cena šobrīd - Ls 18.00. Ar laiku tās kļūs
dārgākas, turklāt, ņemot vērā festivāla norises telpu ietilpību, uz festivālu
“Zemlika” pārdošanā ir stingri ierobežots skaits biļešu.
“Ēnu
Kaleidoskopa” mūzikā, kā apgalvo paši, lielākoties manāmi neo-folk žanra nospiedumi. Proti, arī
šī, pirms gandrīz desmit gadiem Vārnas aizsāktā kolektīva mūzikā tiek
eksperimentēts ar tautas mūzikas instrumentācijām un monotonā, bieži vien
rečitējošā balss uzbur mazliet tumsnēju, mazliet apcerīgu ainavu, ko vēl
treknākiem triepieniem atdzīvina Vārnas savrupie teksti. Lai arī “Ēnu
Kaleidoskopa” mūziķu sastāvs ir mainījies gandrīz no koncerta uz koncertu,
Vārna ir palicis un šobrīd tiek gatavots jauns ieraksts, jo līdz šim, bez dažu
dziesmu sesijām, demo ierakstiem, kolektīvs izdevis vien savu pirmo studijas
albumu. Un tas notika jau visai sen.
“Ēnu
Kaleidoskopa” koncerts Ģertrūdes ielas teātrī 2011. gadā: http://www.youtube.com/watch?v=krCcyNZrbOM
“Feldermelder” ir elektroniskās mūzikas mākslinieka Manuela Oberholcera (Manuel Oberholzer) no Šveices skatuves
vārds, ar kuru viņš plašākai publikai pazīstams jau kopš 2001. gada. Runā, ka
pirmā viņa tikšanās ar elektronisko mūziku notikusi jau pagājušā gadsmita 80.
gadu nogalē, kad abus “iepazīstināja” varenā “Amiga 500” – viens no pirmajiem
multimediju personālajiem datoriem. Kopš tā laika gadiem ilga ņemšanās ar
dažādām ierīcēm un bezjēdzīgu ierakstu kaudzes ir līdzējušas padarīt
“Feldermelder” rokrakstu salasāmu. Ne tik daudz pašam, cik tiem, kas mēģina
viņa daiļradi ietērpt vārdos un sauc to par, piemēram, “tumsnēju kodolskaņu
ainavu un franču piano kafejnīcu mūzikas kokteili”, kuru viņš jauc gan ar
digitāliem, gan analogiem skaņas avotiem jeb instrumentiem. Pats viņš atzīst,
ka iedvesmu smeļas arī klasiskajā džezā un konkrētu dižgaru daiļradē –
piemēram, Štokhauzena un Reiha mūzikā. Zināms, ka koncertā Durbē “Feldermelder”
pavadīs virtuozais bundzinieks Gregors Kvartjē (Grgoire Quartier). Mūziķu viesošanās Latvijā iespējama, pateicoties
Šveices mākslas padomes “ProHelvetia” atbalstam.
Video “Feldermelder” kompozīcijai “2nd
July”:
“Khôra” ir viena cilvēka - Metjū Ramolo (Matthew Ramolo) no Toronto, eksperimentālās
un elektroakustiskās mūzikas projekts robežu starp organisko un sintētisko,
kompozīciju un improvizāciju nojaukšanai. “Khôra” mūzikā
tādējādi vienā veselā saplūst akustisko un elektronisko mūzikas instrumentu
radītās melodijas ar lauka ierakstiem un analogo/ digitālo skaņas pārveidi.
Rezultātā klausītājs tiek vadāts pa mūsdienu klasiskās mūzikas, avangarda un
sakrālā minimālisma, eksperimentālās rokmūzikas un dažādu formu elektroniskās mūzikas
takām, kuras koncertos lielākoties viens izcērt M. Ramolo. Arī 2009. gada
albums “Silent Your Body Is Endless”, kuru gadu vēlāk pārstrādāja un pirmajā
“Musique Fragile” sējumā iekļāva prominentā Monreālas izdevniecība
“Constellation Records”, tapis vienatnē, paša spēkiem. Nevar nepiekrist, ka
rezultāts ir “īstena atklāsme, kas vēl ilgi vajās klausītāja sapņus pēc šīs
druskās sasistās orbītas pamešanas”, kā savulaik kāds recenzents rakstījis
žurnālā “Hour Magazine”.
“Khôra” albums
“Silent Your Body Is Endless”:
Arī “Picastro” ir kolektīvs no Toronto
Kanādā, kuru 1997. gadā aizsāka mūziķe Elizabete Haisena (Elizabeth Hysen), kurai pašai bieži vien tiek piedēvēta šī iesauka.
Laikā, kad lielākajā Kanādas pilsētā kā sēnes pēc lietus radās un visu citu
nomāca skaļas rokgrupas, Austrumeiropas un Balkānu tautas mūzikas iedvesmotas
skumjas balādes “Picastro” izpildījumā bija kā malks svaiga gaisa. Turklāt,
sākotnēji tās tika radītas un izpildītas, Lizai pašai dziedot un spēlējot
akustisko ģitāru. Vien šad un tad koncertos pievienojās čells. 2002. gadā
Losandželosas izdevniecība “Pehr” izdeva “Picastro” debijas albumu “Red Your
Blues”, kuru pa partijai vien nācās pārizdot līdz brīdim, kad dārgā noformējuma
dēļ tas tika oficiāli pasludināts par izpārdotu. Turpmākos ierakstus savā
paspārnē materializēja ievērojamā izdevniecība “Polyvinyl Record Co.” Laika
gaitā apvienības sastāvs ir vairākkārt mainījies, ierakstu sesijās
piedalījušies neskaitāmi viesmūziķi (arī Ovens Palets (Owen Pallett) jeb “Final Fantasy” jeb bijušais “Arcade Fire”
vijolnieks savulaik bijis “Picastro” biedrs), taču pēdējais publiskotais albums
“Whore Luck”, kā arī šoruden gaidāmais jaunais studijas ieraksts tapis trijatā,
piedaloties arī čellistam Nikam Storingam (Nick
Storring) un bundziniekam Brendonam Valdivijam (Brandon Valdivia). Koncerts Durbē būs īpašs, jo abpusēji centieni
sarīkot “Picastro” koncertu Latvijā notikuši pēdējos trīs gadus…
“Picastro” izpilda dziesmu “No Contest” uz ielas Ņujorkā:
http://www.youtube.com/watch?v=0lmZlHbZRZs
Īpašs, tāpat
kā visi citi, būs arī austrāļu džeza un improvizācijas leģendu “The Necks” koncerts festivāla pirmās
dienas noslēgumā. Lai arī vārdi “leģendārs”, “kulta” un tiem līdzīgi visbiežāk
tiek nelietīgi valkāti un daudzos nu jau raisa smīnu, jo skaidrs, ka aiz tiem
tiek slēpts kaut kas vecs un pagājis, Kriss Eibrahams (Chris Abrahams), Loids Svontons (Lloyd Swanton) un Tonijs Baks (Tony
Buck), kas 25 gadus kopā pazīstami kā “The Necks”, nav tas gadījums. Šajā
laikā ar pēc koncertiem pavērtām mutēm ir atstāta publika visur, kur vien šis
trio ir uzstājies. Neveiksmes ir cietuši gandrīz visi centieni apzīmēt šo
mūziku kā avangardu, minimālismu, džezu vai ambient, tāpēc ir notikusi
neapzināta un nekoordinēta vienošanās “The Necks” daiļradi dēvēt par vienkārši
“unikālu”. “Vīri-dievi”, kā viņus nodēvējis “Swans” līderis Maikls Džirā
(Michael Gira) un kuri stāv uz viena pakāpiena ar Niku Keivu (Nick Cave), “Dirty Three” un pat
“Midnight Oil” (jā, pianists Kriss Eibrahams deviņdesmito gadu sākumā ir
koncertējis šī kolektīva sastāvā) šoruden izdos jau septiņpadsmito albumu “Open”
un dosies Eiropas turnejā, pirmoreiz viesojoties Latvijā.
“The Necks” koncertā Sidnejā 2008. gadā: http://www.youtube.com/watch?v=CGkXjdzzrPg
Kā minēts
iepriekš, mūzikas, mākslas un vietējās ražas festivāls "Zemlika"
Latvijas mazākajā pilsētā Durbē norisināsies 25. un 26. oktobrī. Arī šogad
festivāls aptvers vairākas no mākslām - mūziku, teātri, jauno mediju mākslu un
vizuālo komunikāciju un kino. Galvenokārt bērniem un jauniešiem, bet reizē arī citiem
interesentiem būs iespēja piedalīties gan mūzikas, gan jauno mediju mākslas
meistarklasēs. Festivāla otrajā dienā notiks zemnieku, amatnieku un godprātīgu
un videi draudzīgu pārstrādātāju ražojumu tirgus, galvenās lomas atvēlot Durbes
un novada, kā arī tuvējo kaimiņu saimniecībās gada laikā izaudzētajam,
darbnīcās un ražotnēs paveiktajam. Pasākuma laikā skolas ēdamzālē tiks ierīkots
oficiālais festivāla restorāns, kura ēdienkarte tiks veidota, izmantojot
lielākoties tikai Durbes novadā izaudzēto, izslaukto, sasieto un citādi
saražoto.
Līdzīgi kā iepriekšējos gadus, arī šogad festivāla
"Zemlika" norises vietas Durbē būs vairākas - Durbes kultūras nams,
A. Kronvalda vēsturiskā skolas ēka, A. Kronvalda Durbes vidusskola, Durbes
muzejs, Durbes luterāņu baznīca un citas. Festivāla centrā joprojām noturot 17
dažādu mūziķu un kolektīvu koncertus divu dienu laikā - no ģitārmūzikas līdz
mūsdienu akadēmiskajai mūzikai, no tautas jeb "folk"
mūzikas līdz elektroniskajai deju mūzikai, un uz tiem tirgojot biļetes, visas
pārējās augstākminētās norises vietējiem un pilsētas viesiem tiks piedāvātas
bez maksas.
Sekot informācijai:
www.zemlika.lvwww.twitter.com/zemlika