2015/03/18

Atskats par metālistu paradīzi - „Blastfest 2015” festivālu Bergenā 19.-21. februārī, trešā daļa


Evita Hofmane, P3LICAN




Trešais turpinājums apcerējumam par šā gada Norvēģijas festivāla BLASTFEST norisi un maniem iespaidiem.


Enerģisku viņu pirmredzēšanu man sagādāja britu heavy metal / hard rock banda Orange Goblin. Labs boogie. Man šī stila mūzika jāklausās biežāk, tā iekačā dzīvību organismā.


Ar OG mans veiksmes limits iekļūšanai „Studio” zālē ceturtdienas vakaram bija izsmelts un, kad pēc DT noskatīšanās, neko ļaunu nenojaušot, turp devos, secināju, ka pa kāpnēm augšup vijas rinda festa apmeklētāju, kuri, gluži tāpat kā es, savā naivumā cerējuši redzēt tumšos zviedrus Craft.

Tā bija pirmā reize, kad dzirdēju pēc tam folklorizējušos frāzi: „This shit is hopeless”. Jo, raugi, mūs šajā metāla pasaku pasaulē bija piemeklējusi realitāte. 

Te nu jāmet pamatīgs norvēģu klintsbluķis organizatoru dārziņā, jo, kā izrādās, šī pati problēma bijusi arī pirmajā festivāla gadā. Tātad, to nevar saukt par pirmās reizes pieredzes trūkumu un nepārdomātu rīcību, bet gan par plānveida politiku – pārdot maksimāli daudz biļešu, nerēķinoties ar to cik un vai kurš ko redzēs. 

Organizatoru pēcākās atrunas, ka zāles kapacitāte nekad neesot bijusi noslēpums, neiztur kritiku. Tie, kuri iepriekš nav bijuši „USF” (un tādu bija daudz, arī cilvēki, kas uz festu braukuši, piemēram, no ASV un Baltkrievijas), diezin vai pirms tam detalizēti iepazinās ar to kāds ir zāļu plānojums un jau laicīgi izzināja publikas uzvedību. Es pieļauju, ka daudzi pat nedomāja par to cik daudz biļešu ir pārdots vai vispār ir pārdošanā un cik no šiem cilvēkiem pretendēs uz iekļūšanu mazajā zālē, kā arī „Garage”.

Tāpat šī taisnošanās ir pretrunā ar festa lapā, oficiālajā organizatoru- apmeklētāju atbilžu un jautājumu pingpongā rakstītajam, ka, pie labas gribēšanas būs iespējams redzēt visas grupas. To realizēt nebija iespējams.

Šogad, kad festivāls bija audzis, biļetes bija pārdotas krietni vairāk (kaut kur figurēja cipars ap 1000), attiecīgi potenciālo kandidātu skaits uz šīs zāles un „Garage” iekarošanu bija ļoti liels. Te jāierēķina arī diezgan prāvais skaits citu insaideru – to grupu dalībnieki, kuri jau nospēlējuši, tie, kuri vēl spēlēs etc., etc. citu personu, kas arī itin labprāt uzmeta skatu tam, kas notika uz skatuvēm, tāpēc kopējais cilvēku – skatītāju skaits bija vēl lielāks.  

Skarbā realitāte: grupas bija saliktas blīvi un mazās/lielās zāles uzstāšanās laikus šķīra aptuveni 10 minūtes. Tas nozīmēja: ja gribi redzēt mazajā zālē notiekošo, labākajā gadījumā redzi pusi no tās grupas koncerta, kas notiek lielajā zālē. Tad mudīgi skrien meklēt rindu, stājies galā un kūko tur pusstundu, cerībā, ka esi iestājies laicīgi un priekšā stāvošajiem nesaradīsies pārāk daudz draugu un paziņu, padarot tevi par 366 pēc skaita un atstājot aiz durvīm.

Ieteikums stāties rindā laicīgi arī ir diezgan neveikls, jo, pat ja atmetam vēlmi redzēt arī lielās zāles grupas, tas nekādi nepalīdz tiem atlikušajiem 700 cilvēkiem, kuri arī ir potenciālie „Studio” zāles vai „Garage” skatītāji.

Kad uzzināju par šo sistēmu, tā mani ne pa jokam nokaitināja. Šķita kaut kā neierasti un ne visai gudri par savu naudu stāvēt rindā, lai VARBŪT redzētu grupas. Jau idejiski tas bija nepieņemami un pēc nelāgās pieredzes ar Craft, es nolēmu, ka man tam vakaram būs gana un devos mājās.

Nākamgad organizatori sola risināt šo jautājumu, bet, manuprāt, to vajadzēja darīt jau pirms šā gada festivāla. Mazāk grupu nozīmētu arī mazāk pārdotu biļešu, taču noteikti garantētu vairāk apmierinātu skatītāju, kuriem tiktu nodrošināts jau iegādātais produkts. Pieņemu, ka daļai apmeklētāju grupu redzēšana nebija galvenā un vienīgā festivāla prioritāte, tomēr domāju, ka nozīmīgs daudzums pircēju biļeti iegādājās tieši muzikālā piedāvājuma dēļ, nevis tikai lai iedzertu alu vai patusētos ar draugiem.   
  
Ceturtdiena man Garage muzikāli iesākās ar apokaliptiski roķīgajiem zviedriem Alfahanne, turpinājās ar melnajiem norvēģiem Sarkom, veda cauri vācu ekstrēmistiem Endstille un finišēja ar vēl vieniem norvēģiem, slaveno Eirovīzijas extreme metal grupu Keep of Kalessin.  

Grupa bija redzēta krietni pasen, tepat vietējā smagās kultūras namā „Melnā Piektdiena”, (arī) tāpēc viņu uzstāšanos gaidīju ar zināmu entuziasmu. Vieglu uzacu saraukšanu izraisīja fakts, ka viņi spēlē „Garage” plkst.15.20, kas šķita mazliet jocīgs laiks tādai zvaigžņotai grupai. Varbūt tā bija Bergenas true blackeru atriebība tronheimiešiem, jo viņi bija atļāvušies piedalīties Eirovīzijā, tādējādi apgānot blacku? J Protams, tās ir tikai manas spekulācijas. Kādam taču ir jāspēlē arī piektdienas pēcpusdienā un kamdēļ gan tie nevarētu būt Keep’i? Varēja. Un viņi, lai arī tagad trijatā, noblieza labi un sirsnīgi. Pilnīgi bija prieks nolūkoties.


Arī skatoties uz šo grupu man bija jādomā par laika straumes plūdumu un mani tajā. Mazā lidmašīnā augstu gaisā. Šo sajūtu grūti ietērpt vārdos. Varbūt vairāk jātrenējas.  

„USF” ierados uz somu blackeriem Baptism. Ticat vai nē, es tiku Studio zālē, jo laikam lielākā daļa publikas vēl kaut kur uzpildīja sevi ar stiprajām dzirām, atzīmējot piektdienas vakara un lielā plosta pienākšanu. Somi bija drausmīgi labi. Tie lasītāji, kuri mani pazīst, nebūs pārsteigti uzzinot, ka somu smagā mūzika ir viena no manām vājībām. Ar savām sātanisko vārsmu un somu tumšā melanholisma caurausto black metālu Baptism acīmredzot trāpījās neglābjami īstajā brīdī, lai es to varētu izbaudīt līdz pat savas melnās dveseles ēnainākajiem nostūriem. J Tagad, rakstot šo, kopš koncerta ir pagājušas jau neticami ātras trīs nedēļas, bet, īpaši nepārspīlējot, vismaz 14 dienas no tām es šos somus esmu klausījusies ik dienu. Tas laikam ir labs rādītājs tam, kādu iespaidu šī grupa visu citu starpā uz mani pamanījās atstāt.
Nedarot neko ekstra unikālu (kā jau vairums bandu), viņi spēlē tieši to, ko es šobrīd vēlos dzirdēt. Dažreiz šajā dzīvē viss ir vienkārši.

 
Drīzumā būs jauns albums. Gaidu.

Lai saglabātu kontrasta metodi un viļņveida principu, kurā no jūsmības slīgstu pesimismā, nākamā apceramā grupa būs arī vieni no sendienu mīluļiem – UK doom/death karaļi Paradise Lost. Redzēti pāris reizes dažādos laikos un atšķirīgās vietās un savulaik bijuši ļoti nozīmīgi. Taču te ar nožēlu jāatzīmē, ka sākas pity the sadness. Lai kā man patiktu lielākā daļa viņu radītās mūzikas, šī live man sagādāja vilšanos. Paradise Lost spēlēja stundu garu programmu, lielā mērā sastāvošu no vecajiem zelta hitiem, kas dažādos laikos un gados ir bijusi diezgan nozīmīga manas dzīves muzikālā pavadījuma daļa.

Droši vien tieši tāpēc bija īpaši rūgti skatīties cik ļoti viņiem pašiem šīs dziesmas ir piegriezušās. It īpaši tas bija vērojams Holmsa izpildījumā un, ja tā var teikt, attieksmē pret dziesmām. Ja es būtu dziesma, es pavisam noteikti negribētu, lai mani tā izpilda, vēl jo vairāk – kāds, kurš reiz mani ir radījis. Tas bija nepatīkami un, viņiem spēlējot veco hitu „Last time”, es zināju, ka šī būs pēdējā reize, kad skatos viņu uzstāšanos. Iespējams, arī klausos. Šajos laikos, veči, tas ir vienkārši. Ir ļoti daudz visa kā cita, ko klausīties un skatīties. Pēc tādas performances, šī doma bija mierinoša.

Pēc zudušās paradīzes, austrālieši (non-profit organisation dedicated to the dispersal of ideas of lycanthropy, nihilism and minimalism) Destroyer 666 mazajā zālē nāca kā atpestīšana. Lai arī varbūt maķenīt mazāk sprigani un jaudīgi nekā pirmajā reizē, kad redzēju viņus Kilkim Žaibu festivālā, viņi tomēr patīkami uzmundrināja. Šai pasaulei tomēr vēl ir neliela, bet tomēr cerība. J


Nākamā gada festivāls jau top. Šonedēļ tikšot izziņotas pirmās grupas.
Un četru dienu biļetes jau tiekot strauji izķertas. 
                                                          
Nācējiem vai domātājiem: