Latvijā atgriežas duets “Nadja”
19. maijā ar koncertu kinoteātrī
“Balle” Liepājā uzstāsies eksperimentāli smagnējās ģitārmūzikas duets “Nadja”
no Kanādas.
Pēc savas pirmās
uzstāšanās pārpildītā koncertā Eduarda Smiļģa Teātra muzejā Rīgā 2009. gada
februārī Eidens Beikers (Aidan Baker)
un viņa dzīvesbiedre Līa Bakarefa (Leah
Buckareff) atgriežas Latvijā, lai savu otro koncertu sniegtu garīgi un
fiziski līdz šim neapgūtā teritorijā – kinoteātrī, turklāt, Liepājā. Tiesa,
Eidenam Beikeram šī nebūs vien otra ciemošanās Latvijā. Kopš dueta “Nadja”
pirmā koncerta viņš sniedzis gan solo performanci, gan vēl salīdzinoši nesen –
pagājušā oktobra nogalē, kopā ar “Sinfonietta Rīga” stīgu kvartetu un “The
Burning Kulba” festivāla “Zemlika” ietvaros Durbē izpildījis savu darbu
“Liminoid”.
Kopš 2005. gada,
kad Beikers sāka saņemt arvien uzstājīgākus lūgumus uzstāties dažādās vietās
pasaulē, abi ar Līu muzicē kopā, jo idejas, kuras iesākumā viņš radīja
vienatnē, koncertos realizēt būtu bijis ārkārtīgi grūti.
“Muzicēt es sāku
visai sen, pirms gadiem piecpadsmit, divdesmit. Tolaik pirmoreiz iepazinu “
“Godflesh” un “Swans”. Manas pirmās kompozīcijas vairāk līdzinājās “dziesmām”,
vismaz uzbūves ziņā. Taču tad manī radās vēlme pēc kā smagāka, trokšņaināka.
Manuprāt, šāda mūzika šobrīd piedzīvo atdzimšanu, jo tā ir piedzīvojumiem
pilna,” kādā intervijā stāsta pats Beikers.
Ja pirms tam duetu
veidoja Eidens un četru celiņu lenta, tad Līa, uzņemoties basģitāristes un
daļēji arī vokālistes lomu, ļauj idejai par Nadja materializēties gan
ierakstos, gan koncertos. Turklāt, kā uzsver Beikers, biezie skaņas slāņi katrā
koncertā tiek patiešām klāti, nevis atskaņoti iepriekš ierakstīti motīvi.
“Vienīgais, kuru atskaņojam iepriekš ierakstītu, ir bungu celiņš. Visu pārējo
mēs spēlējam vai radām “dzīvajā”. Cenšamies vairīties no programmētu vai jau
ierakstītu skaņu izmantošanas, jo tas šķiet tā kā neīsti, mākslīgi...” savu
pieeju pamato Beikers.
"Domāju,
grupām, kas muzicē klasiskā doom
manierē, mūs var pielīdzināt noskaņas un atmosfēras kontekstā, taču “Nadja”
kompozīcija un struktūra ir pavisam citāda," komentē Beikers. Parasti
iekavās aiz grupas nosaukuma nezinātājiem tiekot piedāvāts “ambient doom” apzīmējums, kurš neesot
obligāti jāasociē ar metal. “Esmu
saskāries arī ar “doom-gazer”, kas personīgi
man likās asprātīgs,” smejas Beikers.
Iespējams, “Nadja”
ir viens no ražīgākajiem mūziķu kolektīviem ne tikai t. s. “savās aprindās”,
bet vispār. Atliek vien pārlaist acis viņu diskogrāfijai vai pasaules turneju
plāniem, lai sāktu apstrīdēt brīvā laika iespējamību tādu sadzīvisku jautājumu,
kā, piemēram, miegs risināšanai. Abi neslēpj, ka pēc pārcelšanās uz pastāvīgu
dzīvi Berlīnē radošās idejas realizēt izdodas krietni vieglāk. Ziemeļamerika
neesot labākā vieta, kur neatkarīgiem mūziķiem izdot ierakstus un doties
koncertturnejās, tādējādi cenšoties nopelnīt iztikai. Eiropa un tās teritorijā
koncentrētās teritoriālās un kultūru atšķirības veido daudz atvērtāku un reizē
cieņpilnu vidi, kurā uzstāties ir allaž patīkami.
“Nadja” uzstāšanās
Liepājā 19. maijā būs viena no trim Baltijas valstīs. Koncerta kinoteātrī
“Balle” (Rožu laukumā 5/6) sākums plkst. 19:00. Biļetes nopērkamas elektronisko
biļešu tirdzniecības vietnē “Bezrindas.lv”. Tuvojoties koncertam biļešu cena
pieaugs.
Foto: Aneurisma (Jerome Faria & Joana
Marote)
Internetā:
Viestarts Gailītis intervē duetu
“Nadja” radio “NABA” studijā (angļu val.):