Evita Hofmane / P3LICAN, Vārnu laiks
Festivāls „Devilstone”
šogad notika jau septīto gadu. Tas norisinās Lietuvā, Anīkšču pilsētā un ir
viens no nozīmīgākajiem alternatīvās un ekstremālās mūzikas pasākumiem Baltijas
valstīs. Kā jau ierasts, jūlija vidū tika piedāvāta ļoti plaša, kvalitatīva
muzikālu un citu izklaides iespēju programma. Uz trīs dzīvās mūzikas skatuvēm
uzstājās vairāk nekā 30 plaša muzikālā diapazona grupas. Dažas no tām: melanholiskās
mūzikas etaloni „Katatonia”, death metal zvaigznes „Kataklysm”, post roka
meistari „Maybeshewill”, psihodēlijas ģēniji „Radio Moscow”, post punk
dzejnieki „Motorama”, melnās metālmūzikas veterāni „Marduk”un daudzi citi,
tostarp arī vairākas grupas no Latvijas.
Piedāvāju festivālā ielūkoties no mana
skatu punkta.
Vairs
neatminos, kurā gadā pirmo reizi uzradās doma, ka jāaizšauj uz Devilstone
Lietuvā. Tīzeri sekoja viens otram, īpaši vilinošs bija 2012. gads ar „Anathema”
headlaineru lomā, bet vasaras nāca un gāja, tika pieredzēts daudz kas cits,
tostarp arī Lietuvā, bet Devilstone pirmo reizi apmeklēju tikai 2014. gadā.
Pieredze bija absolūti pozitīva un secināju, ka šis festivāls sevī ietver
krietni daudz ko no tā, kas nepieciešams, lai ar minimālu piepūli un līdzekļiem
gūtu vēlamo.
Pirmkārt,
mūziku: vecus favorītus un lielu kvantumu jaunas muzikālas informācijas, ko
citviet i nepieredzētu, i nedzirdētu. Šogad festivāls bija īpaši dažādojis savu
piedāvājumu, tādējādi pozitīvi apgaismojot tos, kas alka pēc jaunām muzikālām
vēsmām. Teorētiski, varēja tramīgi vērties laikrādī un skraidelēt no vienas
skatuves pie otras, lai tikai kaut ko nepalaistu garām, bet, šoreiz es nolēmu neiespringt, vadīties pēc
izjūtas un balstīties uz paļāvību, ka to, ko man paredzēts dzirdēt un redzēt,
es garām nepalaidīšu.
Otrkārt – pilsētu
un dabas takas – festivāla atrašanās vieta ir lieliska un tieši tāda, kā man
patīk. Turpat zaļo dabas krūts un blakus baudāmas arī mietpilsoniski urbānās
ērtības ar veikaliem un tamlīdzīgi. Esot vairākdienu festivālos man patīk šī iespēju
dažādība: var iet paklaiņot pa mežu, vai mazliet pacierēt pa pilsētu un pavērot
tās ikdienas norises, piemēram, tanti, kas upē pļauj zāli un mazgā suni.
Arī pilsēta
gūst labumu no šī pasākuma, vienlaikus nodrošinot festivāla apmeklētājiem to,
kas viņiem nepieciešams vai ko var iegribēties.
Tematisko
lietiņu vērojumi šajā kontekstā: tirdzniecības centra apģērbu veikalā pie
durvīm uzskatāmā goda vietā, manekenam uzvilkts, gozējās krekls ar „nāves
galvām”, kas veikala repertuārā noteikti ienācis tieši akurāt gatavojoties
mataino un nemataino īpatņu ikgadējam uzlidojumam. Jebšu arī – mazajā
grāmatnīcā vieta rasta (sarunāta) arī tur ikdienā diezgan droši parasti neesošajam
„Obtest”, „Luctus” u.c merčam.
Var arī
nespert ne soli ārpus festa teritorijas un, pamīšus ar mūziku, atklāt
mākslinieku sevī, paskatīties kā kāds karājas personīgajā ādā, pasēdēt pie upes
un pameditēt par paejošo laiku, uzraut futeni vai izvēlēties kādu no vēl vismaz
77 nodarbju veidiem. Tiem, kuriem festivāla atrakciju programmas neatņemama
sastāvdaļa ir ēdināšanas iestāžu piedāvājuma testēšana, Devilstone organizatori
bija sagatavojuši bagātīgu ēdienkarti. Arī šķidrā maize tika lieta veicīgi un
bija mērenā cenā. Tiem, kuriem patīk enerģiju uzturēt ar kafijas palīdzību, gan
klājās mazliet sliktāk, jo maza kafijas krūzīte maksāja gandrīz tikpat (1.50-
1.80 eiro) cik vidusmēra alus kauss (2.00 eiro).
Izmaksas:
esot acīgam, ausīgam un nadzīgam, festivāla biļete ir ļoti, ļoti saprātīgā cenā.
Vairums manu kompanjonu par savām biļetēm maksāja septiņus eiro, jo pirms
festivāla koncertos Rīgā un citos veidos bija pieejami promo kodi par 5 un 10
eiro, kurus, pārvēršot biļetēs „Ticketshop” kasēs, ieeja festivālā kopumā
maksāja tikai, attiecīgi 7,10 vai 12,10 eiro. Arī ceļa izmaksas un dzīve Lietuvā
ir bankas kontam un makam draudzīga. Transportēšanās izdevumi, kooperējoties ar
bariņu draugu un paziņu un braucot ar auto, šogad izmaksāja 10 eiro no
personas.
Dažādu
iemeslu un apsvērumu dēļ šogad uz festivālu devāmies tikai piektdien. Jāatzīmē,
ka daudzdiennieku kontekstā, pat ja tie notiek salīdzinoši tuvu dzīves vietai
un vasarā, ir šī problēma: ja visi nav atvaļinājumā, tad kādam no braucējiem
būs jāstrādā gan ceturtdien, gan arī piektdien un brīvdienas ne vienmēr ir tik
viegli dabūjamas, kā labpatiktos.
Kad iebraucām
Anīkščos, šķita, ka neesmu tur bijusi, maksimums 2-3 nedēļas, nevis apaļu gadu.
Ierodoties festivāla vidusdaļā, izpalika stāvēšana garajā rindā uz iekšā
tikšanu kā tas bija iepriekšējā gadā, tāpēc var teikt, ka kaut ko zaudējot,
maķenīt tiek arī iegūts. Kolīdz bijām uzbūvējuši mājas, sākās debesu duša, kas
gan nebija pārāk ilga, tāpēc drīz vien devāmies teritorijas apgaitā. Pārbaude
vēstīja, ka nozīmīgākie elementi bija turpat kur pirms gada, tamdēļ varēja
ķerties pie festa baudīšanas.
Mazliet
apcerēšu tikai dažas no redzētajām grupām, lai nenogurdinātu ne sevi, ne jūs,
mani uzticīgie lasītāji. J
Pēc saundčeka
pašu mājās, lietuviešu post-blekeri „Au-Dessus” bija viena no grupām, ko tiešām
gribēju redzēt un manas cerības tika atalgotas ar tumšu, noskanīgu un iesūcošu
mūziku. Teicami. Šo bandu paturēšu acīs.
Kanādiešu heavy metal formācija „Striker” arīdzan
bija viena no manām gaidītākajām grupām. Lai arī dzīvei ejot mana muzikālā
gaume ir krietni nosliekusies uz lēnām, drūmām un diezgan atšķirīgām
muzikālajām preferencēm, tieši trešs, spīds un hevītis laiku pa laikam ir
jāiemalko, jo organisms to prasīt prasa. „Striker” ar savu jaudīgo enerģiju šim
nolūkam bija absolūti perfekti. Man patīk, ja grupa uz skatuves izskatās tā it
kā viņiem patiktu būt tur, kur viņi atrodas, jo tas rosina domāt, ka arī es
esmu pareizajā vietā un laikā. J
Piektdienas
hedlaineri, zviedru „Katatonia” (patiešām) sendienās diezgan tuvi, ilgu laiku
bija izkrituši no manas muzikālās aprites. Tagad, gatavojoties festivālam, es
atkal maķenīt atgriezos uz šī viļņa un jāteic, ka virtuālie iespaidi sakrita ar
tiem, kas tika gūti klātienē. Emocionāli, sirsnīgi un silti – tā es varētu
raksturot viņu uzstāšanās radīto sajūtu. Profesionāls veikums, kas vedina uz
domām, ka šī varētu nebūt vienīgā reize, kad redzēju viņus klātienē.
Jāatzīmē, ka
otrajā dienā mani piemeklēja UDS (uzmanības deficīta sindroms), kas bieži sastopams
bērniem un pieredzes un iespaidu mazliet notrulinātiem cilvēkiem, kuri pie
dažādām skatuvēm grozās jau krietni daudz gadu. Tāpēc man šķita, ka grupas
uzstājas ļoti ilgi un tikai pāris no tām tiešām visu savu laiku aizpildīja tā,
lai būtu saistoši to vērot tuvplānā visu laiku. Citas kādā brīdī lika nemierīgi
dīdīties un ar blakus esošajiem iztirzāt tādus jautājumus, ka tajā laika
nogrieznī varētu noskatīties divu grupu uzstāšanos. Tiesa, tas vairumā gadījumu
arī bija izdarāms, jo grupu uzstāšanās laiki uz skatuvēm ievērojami pārklājās.
Citreiz šis moments manī noteikti būtu izraisījis kvēlu sašutumu, uguņu
spļaušanu un sodīšanos, bet šajā festā tā nebija. Redzēju visu, ko gribēju un,
pat tik daudz, cik vēlējos. Tas ir pozitīvais efekts faktam, vairums grupu bija
svešas un tās dažas, ko patiešām bija jāredz no – līdz, uzstājās laikā, kad
neviens cits tās neaizēnoja.
Otrās dienas
muzikālās virsotnes bija jaunie, trakulīgie somi „Lost Society” un kanādiešu
vecmeistari „Kataklysm”.
Pirms somu
uzplaukšanas uz skatuves biju devusies mazā atpūtas pauzē, tāpēc atgriežoties
pie skatuves man šķita, ka (pozitīvā ziņā) esmu nonākusi ellē. Gaismas, skaņa,
cilvēki: viss uzgāzās ar varenu jaudu. Droši vien ne viens vien no jums ir
dzirdējis, ka somi esot klusi, lēni un atturīgi, haha. Varbūt grupa „Lost
Society” par vienu no saviem pusapzinātajiem mērķiem ir izvirzījusi domu apgāzt
šo mītu, jo vismaz uz skatuves ir pilnīgs pretstats augstāk minētajiem
eptitetiem, jo ir hiperātri, skaļi un uz komunikāciju orientēti.
Tas bija
fantastisks šovs, uz kuru noraudzīties bija ellīgi forši. Brīžiem stāvēju un
brīnījos pa kuru laiku lēkājot, skraidelējot un pat mazliet valsējot, viņi
vispār pamanās arī spēlēt un dziedāt, turklāt darīt to ar tādu atdevi, kādu
dažkārt nesanāk redzēt pat no desmit grupām kopā ņemtām. Viņi bija lieliski. „Lost
Society” vēlreiz apliecināja, ka somi prot radīt mūziku un to efektīvi
pasniegt, pa tiešo ietriecot klausītāja uztveres orgānos.
Sestdienai topot
par svētdienu, pēc mazas, zvaigžņotas kavēšanās uz skatuves parādījās grupa „Kataklysm”.
Muzikāli vissmagākās pēdas manī atstājuši ar savu „In the Arms of Devastation”,
pirms kura sacerēšanas un ierakstīšanas viņi acīmredzot bija sekmīgi
absolvējuši lekciju kursu „Kā radīt pieradumu veidojošus produktus”, jo šis
albums patiesi radīja pamatīgu atkarību.
Šī bija pirmā
reize, kad viņus redzēju dzīvajā un ekspektācijas bija augstas. Kopumā tās tika
attaisnotas, taču nebūs maldinoši teikt, ka grupai ir iekšā vairāk nekā viņi
tonakt izlika uz skatuves. Kvalitatīvi un profesionāli, bet mazliet pietrūka
sajūtas, ka arī viņiem šī uzstāšanās kaut ko būtisku nozīmētu.
Nākamā gada
ziemā, 18. janvārī, „Kataklysm” gaidāmi Rīgā. Būšu klāt, lai redzētu kā grupa
izskatās uz kluba skatuves un viņiem būs iespēja mani mēģināt pārliecināt
vēlreiz.
Festivāla
koncertdaļa bija izskanējusi. Mazliet paskatījāmies kino un likāmies uz auss.
Otrais DEVILSTONE bija veiksmīgi noslēdzies un es atkal secināju, ka lietuvieši
māk organizēt kvalitatīvus festivālus un viņiem vajag turpināt to darīt ar
pilnu sparu! Ačiū visiems!
Sīkāk un
smalkāk: