2014/04/17

Mūzika= kaislība + hobijs + darbs = dzīve: pilna intervija ar Gregu Čandleru (Esoteric)

Evita Hofmane, Mārtiņš Aizpurs, P3LICAN


Intervijā no Anglijas smagā metāla šūpuļa Birmingemas (kur, kā runā, bieži esot izcili riebīgi laika apstākļi, kas gan rada labu augsni smagas mūzikas radīšanai), Gregs Čandlers vēsta gan par to, ka dzīve ir pilna mainīgo elementu, gan par to, kas ir pastāvīgas vērtības. Viņa gadījumā – mūzika: kaislība, hobijs un darbs. Nedaudz arī par neprognozējamo, kas principā ir vienīgais, ko varam paredzēt, jo, runājot viņa vārdiem, „dzīvei ir tendence mainīties”.         

Iesākumā bija vārds un vārds bija Esoteric. Grupas vēsture ietiecas vairāk nekā 20 gadus senā pagātnē. Varbūt interviju sāksim ar īsu jūsu darbības konspektu?
Esoteric tika dibināta 1992. gada jūlijā. Savu pirmo demo izdevām 1993. gada vasarā, kas sniedza iespēju noslēgt līgumu ar ierakstu kompāniju Aesthetic Death records. Pirmais pilnmetrāžas albums iznāca 1994. gada rudenī un Esoteric darbība turpinājusies visu šo laiku. Šobrīd, savā pastāvēšanas 22. gadā, esam izdevuši sešus albumus (no kuriem četri ir dubultalbumi). Laika gaitā mūsu mūzika ir attīstījusies un progresējusi, bet galvenais virziens un būtība ir palikusi nemainīga: mērķis ir radīt tumšu, unikālu mūziku un ārpus prāta limitiem esošus, neierobežotus skaņu virknējumus.  

No kurienes, tavuprāt, radies Esoteric raksturīgais skanējums? Ņemot vērā, ka jūs bijāt vieni no pirmajiem, kuri sāka spēlēt šāda stila mūziku, mēs nevaram atsaukties uz virkni grupu, no kurām jūs būtu varējuši kaut ko apzināti vai neapzināti patapināt skanējuma ziņā.
Es domāju, ka Esoteric skanējuma izcelsme meklējama mūsu eksperimentos ar psihotropajiem medikamentiem un tajos gūtā pieredze savā ziņā sniedza atbalstu mūsos jau esošajām idejām. 
Mēs nevēlējāmies tikai sacerēt mūziku, mēs gribējām radīt dziesmas, kurās būtu interesanti skaņu efekti, kā arī rast tādus tehniskos risinājumus, kas pastiprinātu mūzikas atmosfēru, ne tikai ierakstos, bet arī koncertos. Tā bija kā kaislība jau no pašiem pirmsākumiem un gadu gaitā to turpinām pilnveidot.


Visam, kas notiek (vai nenotiek), pamatā ir kāda cēloņsakarība. Saki, Greg, kas ir tie iedvesmas avoti, kas šo gadu gaitā konstanti baro tavu iztēli un mudina radīt Esoteric mūziku?  
Pagātnes un tagadnes pieredze, emocijas, dažādi prāta stāvokļi, filozofija un sevis introspekcija – šie ir tie nozīmīgākie faktori, kas mani iedvesmo radīt mūziku. Es domāju, ka šajā procesā ieguldot sevi, savu dvēseli, mēs radām ciešāku saikni ar sasniegto rezultātu un tad sniegums nāk no pašiem sirds dziļumiem.

Kādā omā tu esi, kad esi radošajā fāzē?
Tad manas emocijas visvairāk saistītas ar prāta tumšāko pusi: skumjām, izmisumu, dusmām, haosu.

Ir tāds teiciens, ka visizjustākās un labākās radošās izpausmes nereti rodas smagu iekšēju pārdzīvojumu rezultātā. Pieņemu, ka to visnotaļ var attiecināt arī uz Esoteric daiļradi? 
Jā, es domāju, ka mūzikas radīšana ir labs veids kā tikt galā ar destruktīvām emocijām, tādējādi  sasniedzot sava veida prāta līdzsvaru. Ja mēs pēc savas būtības būtu laimīgas dvēseles, bez šāda veida emocionālās pieredzes, es nedomāju, ka mēs spētu radīt tādu mūziku kā mēs radām. Nemaz nerunājot par to, ka spētu šo procesu izbaudīt. Ir cilvēki, kuri cenšas izvairīties no mūzikas, kurā paustas negatīvas emocijas, jo tas var satraukt, bet es to izbaudu. Tas nepadara mani depresīvu, drīzāk palīdz rast atvieglojumu.

Kā tu saceri savu mūziku? Vai var teikt, ka tā atnāk īstajā brīdī vai arī tu ar skaidru mērķa apziņu apsēdies un centies radīt kaut ko episku? 
Vislabākais laiks mūzikas sacerēšanai ir tad, kad esmu spēkpilnā un iedvesmotā garastāvoklī un jūtu nepieciešamību to realizēt, notvert šo sajūtu mūzikā. Labas idejas var rasties arī vienkārši spēlējot, improvizējot un, citkārt gadās arī tā, ka tās nāk pa tiešo no prāta, pat tad, kad rokās nav instrumenta.     


Vai grupā Esoteric visiem ir vienādas iespējas izpausties? Cik lielā mērā Gregs Čandlers ar savām iztēles gleznām aizpilda radošo telpu?  
Mūsu mūzika vienmēr ir bijusi visas grupas kopdarbs. Visi dalībnieki var piedalīties ideju ģenerēšanā un dziesmu rakstīšanā, radīt savas partijas un sniegt savu artavu kopējā skanējumā. Tiesa, visu muzikālo materiālu jau no grupas pirmsākumiem galvenokārt saceram mēs ar Gordonu, taču vienmēr esam sadarbojušies ar pārējiem grupas biedriem un albumos ir arī viņu dziesmas. Ja grupā ir vairāki radošie ģeneratori, kas raksta dziesmas, mūzika kļūst daudzveidīgāka un tādējādi saglabā svaigumu.   

Saki man, kāpēc Esoteric dziesmas nereti ilgst 20 un vairāk minūtes?
Es domāju, ka mums tomēr ir vairāk tādu dziesmu kas ir īsākas par 20 minūtēm un galvenais iemesls kāpēc dziesmas ir tik garas, ir tas, ka mūsu mūzika pamatā ir lēna. Process prasa zināmu laiku. Mēs nerakstām mūziku ar domu to ietilpināt noteiktā laika rāmī. Tāpēc mūsu īsākā dziesma ilgst mazāk nekā trīs minūtes, bet garākā - 26 minūtes. Galvenokārt tās ir 12- 16 minūšu garas. Mēs vienkārši rakstām mūziku un, kad ir īstais laiks, dziesma izskan.  

 Koncertos vienmēr skan identiska dziesmas versija?
Mēs praktizējamies spēlēt dziesmas to tapšanas laikā un arī pēc tam, tad, mēģinājumu laikā, mēs visi kopā to skanējumu pilnveidojam. Līdz ierakstīšanas brīdim mēs eksperimentējam ar idejām un varbūt kaut ko nedaudz pamainām, nelielas improvizācijas dažkārt notiek arī pašā ierakstīšanas procesa laikā. Taču tad, kad dziesma ir ierakstīta, albuma versija kļūst par to, ko mēs spēlējam gan mēģinājumos, gan koncertos. Jā, mēs varam tās nospēlēt tādas kā tās ir oriģinālā. Mums katru nedēļu ir mēģinājumi, tā kā mēs spēlējam pietiekoši bieži, lai varētu atcerēties visas dziesmu nianses.

https://www.youtube.com/watch?v=D0-mgCQQMO4

Jūs esat iecienījuši sevi neierobežot arī albumu apjomu ziņā, kas jau (loģiski) četras reizes vainagojies ar dubultalbumu izdošanu. Vai kādreiz esi aizdomājies, ka klausītāji varētu arī pagurt klausoties tik garus albumus? J
Mums tas nešķiet tik svarīgi kā tieši cilvēki izvēlas klausīties mūsu mūziku. Tas, kā notiks klausīšanās process, nav nekas tāds, ko mēs ņemam vērā vai apsveram, kad rakstām mūziku. Mēs vienkārši cenšamies radīt albumus kas atšķirtos. Tas ir mūsu izpausmes veids. Klausītāji, kuri patiešām kaut ko gūst no mūsu mūzikas, var tos klausīties vienā piegājienā, savukārt, citi, kuriem tā vien mēreni patīk, var mēģināt uzņemt mūziku arī mazākās devās. 

Kā notiek albumu ierakstīšanas process?
Pirmos trīs albumus mēs ierakstījām visai grupai spēlējot kopā, pēc tam tikai ierakstam tika pievienoti daži ģitāras solo un efekti, taustiņi un vokālās daļas. Pārējos albumus ierakstījām pa daļām. Abām metodēm ir savas priekšrocības. Ierakstot visiem kopā, albumā rodas izteiktāka noskaņa un ierakstīšanas process notiek daudz ātrāk, taču tas, savukārt, nozīmē arī to, ka katram atsevišķam instrumenta skanējumam ierakstīšanas laikā tiek pievērsts mazāk uzmanības. Mēs tomēr sliecamies katru instrumentu ierakstīt atsevišķi, tādējādi varam arī vairāk uzmanības pievērst noslēdzošajām detaļām dziesmas struktūrā, skanējumā un tās izpildījumā. Šo metodi piekopjam arī tamdēļ, ka grupā ir seši cilvēki un visiem vienlaikus nav viegli izbrīvēt divas nedēļas (vai pat vairāk) savā pamatdarbā, lai kopā atrastos studijā. Tas laiks mums ir nepieciešams koncertiem.   
   
Tu stāstīji, ka Esoteric vienmēr izmantjuši dažādus skaņu efektus. Kādus efektus tu izmanto saviem vokāliem?
Kopš es sāku apgūt ģitārspēli, mani vienmēr interesējuši efekti un skaņa kā tāda. Tāpat arī vokālam man patīk pievienot dažādas tekstūras un citus efektus, lai pastiprinātu emocionālo lādiņu. Saviem vokāla efektiem es izmantoju Alesis Quadraverb 2. Vēl  izmantoju arī Eventide, Lexicon un TC Electronic, tiesa, ne vienmēr studijā. Alesis izmantoju jau kopš 1995. gada – tas vienmēr bijis manā tehniskajā ekipējumā gan koncertos, gan studijā kopš otrā albuma ieraksta laikiem. Es galvenokārt izmantoju ambientās un psihodēliskās skaņas, nevis distortion. Man patīk, ja skaņas jēlums nāk dabiskā ceļā – no vokāla.

Esoteric ierakstu apstrāde mūzikas sarežģītības dēļ noteikti prasa ilgu laiku un pamatīgu darbu?
Jā, mūsu mūzika ir daudzslāņaina. Mums ir bungas, bass, trīs ģitāras, vokāli, taustiņi, izmantojam daudz efektu un atmosfēriskas skaņas, tā kā tas tiešām paņem zināmu laiku, lai ierakstā viss izklausītos kā nākas. Tas pat ne tik daudz saistīts ar instrumentu skaitu, kā ar skaņas apjomu un būtību, to kā tā mijas un mainās. Bieži mainās arī katra instrumenta skanējums. Divos iepriekšējos albumos katras dziesmas miksēšana prasīja veselu dienu plus vēl kādu stundiņu nākošajā dienā, lai visu izvērtētu un saliktu punktus uz „i”. Kad esam studijā, mūsu darba diena parasti ilgst 10-16 stundas. 

Tu dari visu- radi mūziku, ieraksti to, veic skaņas apstrādi. Viss tiešā un pārnestā nozīmē iziet caur tevi. Vai tev nav bažas, ka tādējādi Esoteric mūzika kādā brīdī varētu kļūt vienveidīga?
Nē, nepavisam nē. Lielāko daļu mūzikas apstrādes un dziesmu aranžēšanas darba mēs veicam jau to sacerot. Praktiski viss, ko variet dzirdēt albumos, ir tieši tas, ko mēs spēlējām mēģinājumu laikā, kad dziesma tika rakstīta un sagatavota ierakstīšanai.
Studija ir vienkārši kā kontrolēta vide, kurā šo mūziku notvert. Mums ir pilnīgi skaidrs, kādu skanējumu vēlamies, tāpēc ir maz jēgas algot kādu citu, lai viņš veiktu šo darbu, ja to varam izdarīt paši. Es jau 17 gadus strādāju skaņu ierakstu studijās, tā ir mana pamatnodarbošanās. Arī diviem citiem grupas dalībniekiem ir liela studijas un producēšanas darba pieredzes. Tagad, kad esam izdevuši jau sešus albumus, mēs, radot mūziku, vienmēr paturam prātā arī to darbu, kas būs jāveic skaņu apstrādes procesa laikā. Tāpēc es pats nodarbojos ar Esoteric albumu ierakstīšanas, skaņu apstrādes un producēšanas darbu.     

Kāds bija sākotnējais iemesls tam, ka pats pievērsies skaņu inženiera darbam?
Tad, kad nodibinājām grupu un radījām pirmos ierakstus, mēs nevarējām atrast nevienu skaņu inženieri, kurš izprastu kādu skanējumu mēs vēlamies panākt. Rezultātā mēs nebijām pārāk apmierināti ar agrīno ierakstu skanējumu. Mūzika bija smaga, bet trūka skaņas tīrības un daudzas detaļas un efekti, kas dziesmās bija paredzēti, nav dzirdami tieši neveiksmīgās ierakstīšanas un skaņas apstrādes dēļ. Tāpēc es pats apguvu šo arodu un sāku strādāt par skaņu inženieri.    

Vai Esoteric šā brīža skanējums ir tāds, pēc kāda vienmēr esi tiecies?
Es patiešām ne par vienu lietu nedomāju kā par kaut ko galīgu. Ieraksts man ir kāda brīža, laika nogriežņa vai ēras atspoguļojums. No visa, ko radu, es smeļos iespējami daudz vērtīgas pieredzes un uz šīs bāzes mēģinu radīt kaut ko jaunu. Tad dodos tālāk, uz nākošo lapaspusi. Vajag tiekties pēc perfekcijas, bet jāprot apstāties, kad saskaries ar reālās pasaules ierobežojumiem. Vienmēr pastāv šis jautājums - cik daudz laika jāpavada, lai radītu kaut ko lielisku, taču nedrīkst zaudēt objektivitāti un, tiecoties pēc iedomātā ideāla, riņķot pa apli. Šajā gadījumā tas nozīmē gūt maksimālu rezultātu tā laika un budžeta ietvaros, kas tev dots. Fakts, ka man pašam ir sava studija nebūt nenozīmē, ka tajā varu veltīt ļoti daudz laika savai mūzikai. Tas drīzāk nozīmē, ka man ir pastāvīgi jāstrādā, lai samaksātu nomas maksu un uzturētu biznesu pie dzīvības. 

Esoteric pievērš lielu uzmanību arī albumu vizuālajam noformējumam. Kā jūs izvēlieties kuram uzticēt šo atbildīgo darbu?
Jā, mēs pievēršam uzmanību albumu vizuālajai pusei, jo uzskatām, ka noformējumam ir jābūt saistītam ar mūziku. Mēs neesam mākslinieki, tāpēc sadarbojamies ar cilvēkiem, kuri spēj uztvert mūziku un radīt kaut ko tādu, kas atspoguļo tās būtību.
Veidojot divu iepriekšējo albumu noformējumu, mēs sadarbojāmies ar Kati Astraeir. Kāds mūsu draugs pastāstīja par viņas darbiem. Kad tos ieraudzījām, bijām sajūsmināti, tāpēc sazinājāmies, lai noskaidrotu vai viņa vēlētos radīt arī mūsu albuma noformējumu. Mēs lūdzām Kati radīt tādu noformējumu, kura tapšanu būtu iedvesmojusi mūsu mūzika un dziesmu teksti. Kati paveica lielisku darbu, radot savu vizuālo interpretāciju tam, kā viņa izjūt mūsu mūziku. Viņa radīja visus mākslas darbus, par dizainu parūpējās Mauro Berchi (Canann, Eibon Records).

Citējot tevi pašu: dzīvei piemīt tendence mainīties. Saki man – kā cilvēki vai klausītāji uztvēra Esoteric mūziku savulaik un kā - tagad? Vai var teikt, ka ir vērojamas būtiskas izmaiņas šajā jomā?
Domāju, ka jā. Kad sākām darboties, visā pasaulē bija tikai kāda saujiņa ekstrēmā doom metāla grupu, tā kā mēs atradāmies tādā underground mūzikas pasaulē, kurā dominēja death un black metāla grupas, kas centās pārspēt viena otru ātruma jomā. Ja tolaik – 90. gadu sākumā- spēlēji kaut ko tik smagu un lēnu, varēji rēķināties, ka cilvēki to nesapratīs un uztvers diezgan vēsi. Taču mūs tas neuztrauca. Mēs vēlējāmies spēlēt mūziku bez ierobežojumiem. Ja cilvēkiem tā patika, tas bija drīzāk kā papildus bonuss, mēs vienkārši darījām to, ko paši vēlējāmies. Tagad, 2014. gadā, to cilvēku skaits, kuri klausās extreme doom metālu, ir audzis. Tas joprojām ir ļoti mazs mūzikas subžanrs un, visticamāk, no ekstrēmā metāla arī vismazāk populārais. Taču extreme doom ir izpelnījies salīdzinoši lielāku ievērību un tagad, gadiem ejot, šo žanru pārstāvošas grupas var arvien biežāk redzēt uzstājamies festivālos un dodoties arvien vērienīgākās tūrēs.

Kas ietilpst Esoteric šā gada darba plānos? Kam vairāk pievērsīsiet uzmanību?
No 11.- 26. aprīlim būsim koncerttūrē pa Eiropu un tad turpināsim darbu pie septītā albuma ieraksta. Pēc tūres mums patlaban ieplānots tikai viens koncerts – „November to Dismember” festivāls Rumānijā.      

Mūsu sarunas noslēgumā - jautājums, ko pēdējos gados vienmēr uzdodu mūziķiem. Varētu pat sacīt, ka esmu sākusi kolekcionēt šīs atbildes. Kāda ir galvenā atziņa, ko esi guvis par šo dzīvi un mūziku kā divām nedalāmām lietām?
Mūzika ir mana dzīve. Es radu mūziku, ierakstu to, spēlēju grupās, eju uz mēģinājumiem un esmu arī mūzikas mīļotājs. Tā kā varu teikt, ka manā gadījumā šīs abas lietas ir absolūti un patiesi vienotas. Mūzika dvēselei ir nepieciešama. Mūzika bagātina dzīvi tā, kā to nespēj itin nekas cits materiālajā pasaulē.      

Tev pieder noslēdzošie vārdi, Greg!  
Paldies, ka lasījāt! Ceru kādu no jums satikt Rīgā, 18. aprīlī! Mēs tiešām gaidām savu pirmo koncertu Latvijā!    

Vietnes tuvākai iepazīšanai:

Svarīga un patīkama informācija koncerta apmeklētājiem: biļetes uz šo pasākumu vienlaikus kļūs par brīvbiļetēm uz trīs dienas ilgu ekstremālā rokenrola festivālu „Devilstone 2014”, kas notiks vasaras vidū Lietuvā! ANTITHESIS laikā, neatkarīgi no tā vai biļete iegādāta iepriekšpārdošanā vai pie koncerta ieejas, to būs iespējams samainīt pret kodu, kuru jāaktivizē piecu dienu laikā, lai „Devilstone 2014” varētu apmeklēt bez maksas! Biļešu skaits ir ierobežots un šis piedāvājums ir spēkā tikai koncerta apmeklētājiem Rīgā.   
Vairāk par festivālu:  http://www.devilstone.net/en/index
Par ērtu nokļūšanu arī tiks gādāts, interesēties:
estragons@inbox.lv)
 
Šobrīd biļešu cena iepriekšpārdošanā 20 euro, koncerta dienā, kluba kasē – 28 euro.
https://www.ticketshop.lv/site/events/view/722