Intervijā
no Anglijas smagā metāla šūpuļa Birmingemas (kur, kā runā, bieži esot izcili
riebīgi laika apstākļi, kas gan rada labu augsni smagas mūzikas radīšanai),
Gregs Čandlers vēsta gan par to, ka dzīve ir pilna mainīgo elementu, gan par
to, kas ir pastāvīgas vērtības. Viņa gadījumā – mūzika: kaislība, hobijs un
darbs. Nedaudz arī par neprognozējamo, kas principā ir vienīgais, ko varam
paredzēt, jo, runājot viņa vārdiem, „dzīvei ir tendence mainīties”.
Iesākumā bija
vārds un vārds bija Esoteric. Grupas vēsture ietiecas vairāk nekā 20 gadus senā
pagātnē. Varbūt interviju sāksim ar īsu jūsu darbības konspektu?
Esoteric tika dibināta 1992. gada jūlijā. Savu pirmo demo izdevām 1993.
gada vasarā, kas sniedza iespēju noslēgt līgumu ar ierakstu kompāniju Aesthetic
Death records. Pirmais pilnmetrāžas albums iznāca 1994. gada rudenī un Esoteric
darbība turpinājusies visu šo laiku. Šobrīd, savā pastāvēšanas 22. gadā, esam
izdevuši sešus albumus (no kuriem četri ir dubultalbumi). Laika gaitā mūsu
mūzika ir attīstījusies un progresējusi, bet galvenais virziens un būtība ir
palikusi nemainīga: mērķis ir radīt tumšu, unikālu mūziku un ārpus prāta
limitiem esošus, neierobežotus skaņu virknējumus.
No kurienes,
tavuprāt, radies Esoteric raksturīgais skanējums? Ņemot vērā, ka jūs bijāt
vieni no pirmajiem, kuri sāka spēlēt šāda stila mūziku, mēs nevaram atsaukties
uz virkni grupu, no kurām jūs būtu varējuši kaut ko apzināti vai neapzināti patapināt
skanējuma ziņā.
Es domāju, ka Esoteric skanējuma izcelsme meklējama mūsu eksperimentos ar
psihotropajiem medikamentiem un tajos gūtā pieredze savā ziņā sniedza atbalstu
mūsos jau esošajām idejām.
Mēs nevēlējāmies tikai sacerēt mūziku, mēs gribējām radīt dziesmas, kurās
būtu interesanti skaņu efekti, kā arī rast tādus tehniskos risinājumus, kas
pastiprinātu mūzikas atmosfēru, ne tikai ierakstos, bet arī koncertos. Tā bija
kā kaislība jau no pašiem pirmsākumiem un gadu gaitā to turpinām pilnveidot.
Visam, kas notiek
(vai nenotiek), pamatā ir kāda cēloņsakarība. Saki, Greg, kas ir tie iedvesmas
avoti, kas šo gadu gaitā konstanti baro tavu iztēli un mudina radīt Esoteric
mūziku?
Pagātnes un tagadnes pieredze, emocijas, dažādi prāta stāvokļi, filozofija
un sevis introspekcija – šie ir tie nozīmīgākie faktori, kas mani iedvesmo
radīt mūziku. Es domāju, ka šajā procesā ieguldot sevi, savu dvēseli, mēs radām
ciešāku saikni ar sasniegto rezultātu un tad sniegums nāk no pašiem sirds
dziļumiem.
Kādā omā tu esi,
kad esi radošajā fāzē?
Tad manas emocijas visvairāk saistītas ar prāta tumšāko pusi: skumjām,
izmisumu, dusmām, haosu.
Ir tāds teiciens,
ka visizjustākās un labākās radošās izpausmes nereti rodas smagu iekšēju
pārdzīvojumu rezultātā. Pieņemu, ka to visnotaļ var attiecināt arī uz Esoteric
daiļradi?
Jā, es domāju, ka mūzikas radīšana ir labs veids kā tikt galā ar destruktīvām
emocijām, tādējādi sasniedzot sava veida
prāta līdzsvaru. Ja mēs pēc savas būtības būtu laimīgas dvēseles, bez šāda
veida emocionālās pieredzes, es nedomāju, ka mēs spētu radīt tādu mūziku kā mēs
radām. Nemaz nerunājot par to, ka spētu šo procesu izbaudīt. Ir cilvēki, kuri
cenšas izvairīties no mūzikas, kurā paustas negatīvas emocijas, jo tas var
satraukt, bet es to izbaudu. Tas nepadara mani depresīvu, drīzāk palīdz rast
atvieglojumu.
Kā tu saceri savu
mūziku? Vai var teikt, ka tā atnāk īstajā brīdī vai arī tu ar skaidru mērķa
apziņu apsēdies un centies radīt kaut ko episku?
Vislabākais laiks mūzikas sacerēšanai ir tad, kad esmu spēkpilnā un
iedvesmotā garastāvoklī un jūtu nepieciešamību to realizēt, notvert šo sajūtu
mūzikā. Labas idejas var rasties arī vienkārši spēlējot, improvizējot un,
citkārt gadās arī tā, ka tās nāk pa tiešo
no prāta, pat tad, kad rokās nav instrumenta.
Vai grupā
Esoteric visiem ir vienādas iespējas izpausties? Cik lielā mērā Gregs Čandlers
ar savām iztēles gleznām aizpilda radošo telpu?
Mūsu mūzika vienmēr ir bijusi visas grupas kopdarbs. Visi dalībnieki var
piedalīties ideju ģenerēšanā un dziesmu rakstīšanā, radīt savas partijas un sniegt savu artavu kopējā skanējumā.
Tiesa, visu muzikālo materiālu jau no grupas pirmsākumiem galvenokārt saceram
mēs ar Gordonu, taču vienmēr esam sadarbojušies ar pārējiem grupas biedriem un
albumos ir arī viņu dziesmas. Ja grupā ir vairāki radošie ģeneratori, kas
raksta dziesmas, mūzika kļūst daudzveidīgāka un tādējādi saglabā svaigumu.
Saki man, kāpēc
Esoteric dziesmas nereti ilgst 20 un vairāk minūtes?
Es domāju, ka mums tomēr ir vairāk tādu dziesmu kas ir īsākas par 20
minūtēm un galvenais iemesls kāpēc dziesmas ir tik garas, ir tas, ka mūsu
mūzika pamatā ir lēna. Process prasa zināmu laiku. Mēs nerakstām mūziku ar domu
to ietilpināt noteiktā laika rāmī. Tāpēc mūsu īsākā dziesma ilgst mazāk nekā
trīs minūtes, bet garākā - 26 minūtes. Galvenokārt tās ir 12- 16 minūšu garas.
Mēs vienkārši rakstām mūziku un, kad ir īstais laiks, dziesma izskan.
Koncertos
vienmēr skan identiska dziesmas versija?
Mēs praktizējamies spēlēt dziesmas to tapšanas laikā un arī pēc tam, tad,
mēģinājumu laikā, mēs visi kopā to skanējumu pilnveidojam. Līdz ierakstīšanas
brīdim mēs eksperimentējam ar idejām un varbūt kaut ko nedaudz pamainām, nelielas
improvizācijas dažkārt notiek arī pašā ierakstīšanas procesa laikā. Taču tad,
kad dziesma ir ierakstīta, albuma versija kļūst par to, ko mēs spēlējam gan
mēģinājumos, gan koncertos. Jā, mēs varam tās nospēlēt tādas kā tās ir
oriģinālā. Mums katru nedēļu ir mēģinājumi, tā kā mēs spēlējam pietiekoši
bieži, lai varētu atcerēties visas dziesmu nianses.
Jūs esat
iecienījuši sevi neierobežot arī albumu apjomu ziņā, kas jau (loģiski) četras
reizes vainagojies ar dubultalbumu izdošanu. Vai kādreiz esi aizdomājies, ka
klausītāji varētu arī pagurt klausoties tik garus albumus? J
Mums tas nešķiet tik svarīgi kā tieši cilvēki izvēlas klausīties mūsu
mūziku. Tas, kā notiks klausīšanās process, nav nekas tāds, ko mēs ņemam vērā
vai apsveram, kad rakstām mūziku. Mēs vienkārši cenšamies radīt albumus kas
atšķirtos. Tas ir mūsu izpausmes veids. Klausītāji, kuri patiešām kaut ko gūst
no mūsu mūzikas, var tos klausīties vienā piegājienā, savukārt, citi, kuriem tā
vien mēreni patīk, var mēģināt uzņemt mūziku
arī mazākās devās.
Kā notiek albumu
ierakstīšanas process?
Pirmos trīs albumus mēs ierakstījām visai grupai spēlējot kopā, pēc tam tikai
ierakstam tika pievienoti daži ģitāras solo un efekti, taustiņi un vokālās
daļas. Pārējos albumus ierakstījām pa daļām. Abām metodēm ir savas
priekšrocības. Ierakstot visiem kopā, albumā rodas izteiktāka noskaņa un
ierakstīšanas process notiek daudz ātrāk, taču tas, savukārt, nozīmē arī to, ka
katram atsevišķam instrumenta skanējumam ierakstīšanas laikā tiek pievērsts
mazāk uzmanības. Mēs tomēr sliecamies katru instrumentu ierakstīt atsevišķi,
tādējādi varam arī vairāk uzmanības pievērst noslēdzošajām detaļām dziesmas
struktūrā, skanējumā un tās izpildījumā. Šo metodi piekopjam arī tamdēļ, ka
grupā ir seši cilvēki un visiem vienlaikus nav viegli izbrīvēt divas nedēļas (vai
pat vairāk) savā pamatdarbā, lai kopā atrastos studijā. Tas laiks mums ir
nepieciešams koncertiem.
Tu stāstīji, ka
Esoteric vienmēr izmantjuši dažādus skaņu efektus. Kādus efektus tu izmanto
saviem vokāliem?
Kopš es sāku apgūt ģitārspēli, mani vienmēr interesējuši efekti un skaņa kā
tāda. Tāpat arī vokālam man patīk pievienot dažādas tekstūras un citus efektus,
lai pastiprinātu emocionālo lādiņu. Saviem vokāla efektiem es izmantoju Alesis
Quadraverb 2. Vēl izmantoju arī
Eventide, Lexicon un TC Electronic, tiesa, ne vienmēr studijā. Alesis izmantoju
jau kopš 1995. gada – tas vienmēr bijis manā tehniskajā ekipējumā gan
koncertos, gan studijā kopš otrā albuma ieraksta laikiem. Es galvenokārt
izmantoju ambientās un psihodēliskās skaņas, nevis distortion. Man patīk, ja skaņas jēlums nāk dabiskā ceļā – no
vokāla.
Esoteric ierakstu
apstrāde mūzikas sarežģītības dēļ noteikti prasa ilgu laiku un pamatīgu darbu?
Jā, mūsu mūzika ir daudzslāņaina. Mums ir bungas, bass, trīs ģitāras,
vokāli, taustiņi, izmantojam daudz efektu un atmosfēriskas skaņas, tā kā tas
tiešām paņem zināmu laiku, lai ierakstā viss izklausītos kā nākas. Tas pat ne
tik daudz saistīts ar instrumentu skaitu, kā ar skaņas apjomu un būtību, to kā
tā mijas un mainās. Bieži mainās arī katra instrumenta skanējums. Divos
iepriekšējos albumos katras dziesmas miksēšana prasīja veselu dienu plus vēl
kādu stundiņu nākošajā dienā, lai visu izvērtētu un saliktu punktus uz „i”. Kad
esam studijā, mūsu darba diena parasti ilgst 10-16 stundas.
Tu dari visu-
radi mūziku, ieraksti to, veic skaņas apstrādi. Viss tiešā un pārnestā nozīmē
iziet caur tevi. Vai tev nav bažas, ka tādējādi Esoteric mūzika kādā brīdī varētu
kļūt vienveidīga?
Nē, nepavisam nē. Lielāko daļu mūzikas apstrādes un dziesmu aranžēšanas
darba mēs veicam jau to sacerot. Praktiski viss, ko variet dzirdēt albumos, ir
tieši tas, ko mēs spēlējām mēģinājumu laikā, kad dziesma tika rakstīta un
sagatavota ierakstīšanai.
Studija ir vienkārši kā kontrolēta vide, kurā šo mūziku notvert. Mums ir pilnīgi skaidrs, kādu
skanējumu vēlamies, tāpēc ir maz jēgas algot kādu citu, lai viņš veiktu šo
darbu, ja to varam izdarīt paši. Es jau 17 gadus strādāju skaņu ierakstu
studijās, tā ir mana pamatnodarbošanās. Arī diviem citiem grupas dalībniekiem
ir liela studijas un producēšanas darba pieredzes. Tagad, kad esam izdevuši jau
sešus albumus, mēs, radot mūziku, vienmēr paturam prātā arī to darbu, kas būs
jāveic skaņu apstrādes procesa laikā. Tāpēc es pats nodarbojos ar Esoteric
albumu ierakstīšanas, skaņu apstrādes un producēšanas darbu.
Kāds bija sākotnējais
iemesls tam, ka pats pievērsies skaņu inženiera darbam?
Tad, kad nodibinājām grupu un radījām pirmos ierakstus, mēs nevarējām
atrast nevienu skaņu inženieri, kurš izprastu kādu skanējumu mēs vēlamies
panākt. Rezultātā mēs nebijām pārāk apmierināti ar agrīno ierakstu skanējumu.
Mūzika bija smaga, bet trūka skaņas tīrības un daudzas detaļas un efekti, kas
dziesmās bija paredzēti, nav dzirdami tieši neveiksmīgās ierakstīšanas un
skaņas apstrādes dēļ. Tāpēc es pats apguvu šo arodu un sāku strādāt par skaņu
inženieri.
Vai Esoteric šā
brīža skanējums ir tāds, pēc kāda vienmēr esi tiecies?
Es patiešām ne par vienu lietu nedomāju kā par kaut ko galīgu. Ieraksts man
ir kāda brīža, laika nogriežņa vai ēras atspoguļojums. No visa, ko radu, es
smeļos iespējami daudz vērtīgas pieredzes un uz šīs bāzes mēģinu radīt kaut ko
jaunu. Tad dodos tālāk, uz nākošo lapaspusi. Vajag tiekties pēc perfekcijas,
bet jāprot apstāties, kad saskaries ar reālās pasaules ierobežojumiem. Vienmēr
pastāv šis jautājums - cik daudz laika jāpavada, lai radītu kaut ko lielisku, taču
nedrīkst zaudēt objektivitāti un, tiecoties pēc iedomātā ideāla, riņķot pa apli.
Šajā gadījumā tas nozīmē gūt maksimālu rezultātu tā laika un budžeta ietvaros,
kas tev dots. Fakts, ka man pašam ir sava studija nebūt nenozīmē, ka tajā varu veltīt
ļoti daudz laika savai mūzikai. Tas drīzāk nozīmē, ka man ir pastāvīgi
jāstrādā, lai samaksātu nomas maksu un uzturētu biznesu pie dzīvības.
Esoteric pievērš
lielu uzmanību arī albumu vizuālajam noformējumam. Kā jūs izvēlieties kuram uzticēt
šo atbildīgo darbu?
Jā, mēs pievēršam uzmanību albumu vizuālajai pusei, jo uzskatām, ka
noformējumam ir jābūt saistītam ar mūziku. Mēs neesam mākslinieki, tāpēc
sadarbojamies ar cilvēkiem, kuri spēj uztvert mūziku un radīt kaut ko tādu, kas
atspoguļo tās būtību.
Veidojot divu iepriekšējo albumu noformējumu, mēs sadarbojāmies ar Kati
Astraeir. Kāds mūsu draugs pastāstīja par viņas darbiem. Kad tos ieraudzījām, bijām
sajūsmināti, tāpēc sazinājāmies, lai noskaidrotu vai viņa vēlētos radīt arī mūsu
albuma noformējumu. Mēs lūdzām Kati radīt tādu noformējumu, kura tapšanu būtu
iedvesmojusi mūsu mūzika un dziesmu teksti. Kati paveica lielisku darbu, radot
savu vizuālo interpretāciju tam, kā viņa izjūt mūsu mūziku. Viņa radīja visus
mākslas darbus, par dizainu parūpējās Mauro Berchi (Canann, Eibon Records).
Citējot tevi
pašu: dzīvei piemīt tendence mainīties. Saki man – kā cilvēki vai klausītāji
uztvēra Esoteric mūziku savulaik un kā - tagad? Vai var teikt, ka ir vērojamas
būtiskas izmaiņas šajā jomā?
Domāju, ka jā. Kad sākām darboties, visā pasaulē bija tikai kāda saujiņa
ekstrēmā doom metāla grupu, tā kā mēs
atradāmies tādā underground mūzikas
pasaulē, kurā dominēja death un black metāla grupas, kas centās pārspēt
viena otru ātruma jomā. Ja tolaik – 90. gadu sākumā- spēlēji kaut ko tik smagu
un lēnu, varēji rēķināties, ka cilvēki to nesapratīs un uztvers diezgan vēsi.
Taču mūs tas neuztrauca. Mēs vēlējāmies spēlēt mūziku bez ierobežojumiem. Ja
cilvēkiem tā patika, tas bija drīzāk kā papildus bonuss, mēs vienkārši darījām
to, ko paši vēlējāmies. Tagad, 2014. gadā, to cilvēku skaits, kuri klausās extreme doom metālu, ir audzis. Tas
joprojām ir ļoti mazs mūzikas subžanrs un, visticamāk, no ekstrēmā metāla arī
vismazāk populārais. Taču extreme doom
ir izpelnījies salīdzinoši lielāku ievērību un tagad, gadiem ejot, šo žanru
pārstāvošas grupas var arvien biežāk redzēt uzstājamies festivālos un dodoties
arvien vērienīgākās tūrēs.
Kas ietilpst
Esoteric šā gada darba plānos? Kam vairāk pievērsīsiet uzmanību?
No 11.- 26. aprīlim būsim koncerttūrē pa Eiropu un tad turpināsim darbu pie
septītā albuma ieraksta. Pēc tūres mums patlaban ieplānots tikai viens koncerts
– „November to Dismember” festivāls Rumānijā.
Mūsu sarunas noslēgumā
- jautājums, ko pēdējos gados vienmēr uzdodu mūziķiem. Varētu pat sacīt, ka esmu
sākusi kolekcionēt šīs atbildes. Kāda ir galvenā
atziņa, ko esi guvis par šo dzīvi un mūziku kā divām nedalāmām lietām?
Mūzika ir mana dzīve. Es radu mūziku, ierakstu to, spēlēju grupās, eju uz
mēģinājumiem un esmu arī mūzikas mīļotājs. Tā kā varu teikt, ka manā gadījumā
šīs abas lietas ir absolūti un patiesi vienotas. Mūzika dvēselei ir nepieciešama.
Mūzika bagātina dzīvi tā, kā to nespēj itin nekas cits materiālajā pasaulē.
Tev pieder
noslēdzošie vārdi, Greg!
Paldies, ka lasījāt! Ceru kādu no jums satikt Rīgā, 18. aprīlī! Mēs tiešām gaidām
savu pirmo koncertu Latvijā!
Vietnes tuvākai iepazīšanai:
Svarīga un patīkama
informācija koncerta apmeklētājiem: biļetes uz šo pasākumu vienlaikus kļūs par brīvbiļetēm uz trīs dienas ilgu
ekstremālā rokenrola festivālu „Devilstone 2014”, kas notiks vasaras vidū Lietuvā!
ANTITHESIS laikā, neatkarīgi no tā vai biļete iegādāta iepriekšpārdošanā vai
pie koncerta ieejas, to būs iespējams samainīt pret kodu, kuru jāaktivizē piecu
dienu laikā, lai „Devilstone 2014” varētu apmeklēt bez maksas! Biļešu skaits ir
ierobežots un šis piedāvājums ir spēkā tikai koncerta apmeklētājiem Rīgā.
Vairāk par
festivālu: http://www.devilstone.net/en/index
Par ērtu nokļūšanu arī tiks gādāts, interesēties: estragons@inbox.lv)
Par ērtu nokļūšanu arī tiks gādāts, interesēties: estragons@inbox.lv)
Šobrīd biļešu cena iepriekšpārdošanā 20 euro, koncerta dienā, kluba kasē – 28 euro.
https://www.ticketshop.lv/site/events/view/722
https://www.ticketshop.lv/site/events/view/722